• تلفن09188444691
  • ایمیلinfo@irantoiraq.ir
  • آدرسپایانه مرزی مهران-طبقه دوم-غرفه 85
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب
  • تلفن09188444691
  • ایمیلinfo@irantoiraq.ir
  • آدرسپایانه مرزی مهران-طبقه دوم-غرفه 85
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب

مسیرهای گمرکی چگونه در سیستم تعیین می گردد؟ – انواع مسیر در ترخیص کالا

مسیر های گمرکی + ترخیص کالا از مرز مهران + مشاوره

تعیین مسیر گمرک و سرویس ارزیابی گمرک در ترخیص کالا

انواع مسیر در ترخیص کالا

گمرکات به دلیل کمبود امکانات و عدم امکان بازرسی فیزیکی کلیه کالا ها از ماژول selective که برمبنای مدیریت ریسک کار می کند ، استفاده می کنند و دیگر نیازی نیست تک تک محموله های وارداتی را کنترل و با مقررات اخذ حقوق و عوارض انطباق داده، برای یکسری کالا ها بنا را بر صحت اظهار های اظهار کننده گذارده و سند ترخیص فوری صادر می گردد و برای برخی دیگر کالاها که احتمال تقلب در آن بیشتر است بررسی موشکافانه تر صورت می گیرد تا از واردات کالاهای غیر مجاز و ممنوع الورود جلوگیری گردد.

قوانین تعیین مسیر گمرکی تعیین مسیر گمرکی بر اساس تعرفه کالا: تعرفه های ممنوع ، مشروط تعیین مسیر گمرک بر اساس نوع معامله: بدون انتقال ارز و … تعیین مسیر گمرک بر اساس نوع رویه وضعیت کالا: کالای نو و مستعمل تعیین مسیر گمرک بر پایه ارزش کالا:بیش از یک حجم دلار به بالا تعیین مسیر گمرک بر اساس نام کشور: برای مثال کشورهای پر ریسک تعیین مسیر گمرک بر پایه نام صاحب کالا تعیین مسیر گمرکی بر اساس اظهارکننده یا ترخیص کار و حق العمل کار گمرکی که بر اساس نوع ریسک اظهارنامه در یکی از مسیرهای زردو قرمز و سبز قرار می گیرد.

روش اجرایی تعیین مسیر گمرکی پس از تخصیص شماره ثبت، شمارهکوتاژ ، تعیین مسیر اظهارنامه به شیوه ی selectivity، اظهارنامه به سرویس ارزیابی ارسال میگردد تا نوع مسیر آن مشخص گردد.

کالاهایی که ممکن است در مسیرهای گمرکی قرار گیرند

مسیز سبز گمرکی چیست؟

قرار دادن کالا در مسیر سبز به این معنی است که در صورت ارائه مدارک، اسناد و مجوزهای لازم همچنین صحیح بودن اطلاعات مندرج در اظهارنامه و رسید پرداخت، کالای شما نیازی به بازدید و دریافت مجوز خاصی نداشته و شماره ارزیابی از سامانه دریافت می‌شود، بدین ترتیب ترخیص کالا زمان بر نبوده و در بسیاری از موارد طی یک روز کاری کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

در برخی از گمرکات کشور، پس از ارائه برخی از اظهارنامه‌ها و پرداخت حق ورودی، پروانه الکترونیکی در همان روز صادر شده و کالا به سمت درب خروج هدایت می‌شود.

چه عواملی باعث می‌شود کالا در مسیر سبز گمرکی قرار بگیرد؟

  •  نداشتن تخلف در اظهارنامه کالا
  • خوش حساب بودن در انجام امور مالیاتی
  • کارت بازرگانی شرکت‌های تولیدی
  •  نداشتن تخلف در استفاده از کارت بازرگانی

برخی از مهم‌ترین عواملی است که سبب می‌شود کالا در فرایند ترخیص کالا در مسیر سبز قرار بگیرد.

مزایا مسیر سبز گمرکی این مسیر بهترین مسیر برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد.

ترخیص کالاهایی که در این مسیر قرار می‌گیرند بسیار سریع بوده و می‌تواند در حداقل زمان ممکن که نیم ساعت تا یک ساعت پیش‌بینی شده است، صورت گیرد.

کالایی که در این مسیر قرار می‌گیرند از ریسک پایینی برخوردار بوده و نیازی به مجوز قانونی ندارد.

معمولا کالاهایی که در این مسیر قرار می‌گیرند به استاندارد نیازی ندارند.

مسیر زرد گمرکی چیست؟

مسیر زرد گمرکی یکی از دیگر مسیرهای گمرکی می‌باشد، ترخیص کالا از این مسیر گمرکی به آسانی مسیر سبز نبوده و به زمان بیشتری نیاز دارد.

در این مسیر گمرکی کالا برای تایید نهایی به آزمایش نیاز داشته و استاندارد بودن آن بایستی مورد تایید قرار گیرد. البته این موضوع به معنی ارزیابی فیزیکی کالا و بازدید آن نبوده و تنها اسناد مربوطه از نظر تعداد و ارزش مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت نداشتن مشکل به صندوق هدایت شده و سپس از گمرک خارج می‌شوند.

سابقه ترخیص در کمتر از سه ماه گذشته و نوع کالا از جمله عواملی است که باعث می‌شود کالا در مسیر زرد گمرکی قرار گیرد.

مسیر قرمز گمرکی چیست؟

مسیر قرمز گمرکی یکی از دیگر مسیرها برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. کالاهایی که در این مسیر گمرکی قرار می‌گیرند نسبت به دیگر مسیرها دیرتر ترخیص می‌شوند و به دو صورت اسنادی و فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معمولا کالاهای افرادی که به تازگی کارت بازرگانی خود را دریافت کرده‌اند برای ارزیابی در این مسیر قرار می‌گیرد. همچنین در صورتی که اسناد ارائه شده در سامانه EPL مورد بررسی نباشد، کالا برای بررسی و ترخیص در مسیر گمرکی قرمز قرار می‌گیرد.

تفاوت مسیر زرد و سبز گمرکی چیست؟

مدت زمان ترخص کالا در مسیر زرد گمرکی در مقایسه با مسیر سبز طولانی‌تر می‌باشد. همچنین در مسیر زرد، گمرک به طور دقیق به بررسی اسناد پرداخته، اما به رسیدگی فیزیکی کالا نمی‌پردازد.

تفاوت مسیر قرمز و مسیر زرد گمرکی چیست؟

این احتمال وجود دارد که ترخیص کالاهای قرار گرفته در مسیر قرمز طولانی‌تر از سایر مسیرهای گمرکی باشد. در مسیر قرمز برخلاف مسیر زرد گمرکی کالاها هم به صورت اسنادی و هم به صورت فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چه عواملی در تعیین مسیر گمرکی تاثیر گذار هستند؟

عوامل گوناگونی در تعیین مسیر گمرکی تاثیرگذار هستند، در ادامه به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد:

  •  کشور مبدا در زمان واردات کالا
  •  ارزش کالا
  •  نوع کالا (مشروط یا ممنوعه بودن آن)
  •  صاحب کالا (خوش حساب بودن، نداشتن تخلف و غیره)
  •  سابقه ترخیص
  •  فردی که مسئولیت اظهار کالا را دارد.
در صورتی که نیاز به مشاوره و یا آشنایی بیشتر با نحوه انجام کار دارید, با یکی از کارشناسان ما به شماره های 989188445258+
و یا 988433824110+ تماس حاصل فرمائید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *