• تلفن09188444691
  • ایمیلinfo@irantoiraq.ir
  • آدرسپایانه مرزی مهران-طبقه دوم-غرفه 85
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب
  • تلفن09188444691
  • ایمیلinfo@irantoiraq.ir
  • آدرسپایانه مرزی مهران-طبقه دوم-غرفه 85
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب

قبض انبار گمرکی چیست؟ + 0 تا 100 دریافت قبض رسید گمرک

انواع قبض انبار گمرک, ترخیص کالا از مرز مهران + مشاوره

قبض انبار گمرک (قبض رسید)، سندی است که توسط انباردار گمرک پس از تحویل کالا با مشخصات معلوم از تحویل‌گیرنده در زمان مشخص انبار‌دار جهت نگهداری کالا صادر می‌کند. این سند جهت نگهداری کالا در انبار صادر می‌شود.

طبق مفاد قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی آن هر کالایی که به اماکن گمرکی یا انبارهای گمرکی تحویل می‌گردد باید بلافاصله در دفاتر مربوطه انبار ثبت و برای هر ردیف(آرتیکل) فهرست کل بار(مانیفست یا اظهارنامه یا پروانه) یا بارنامه، قبض انبار جداگانه صادر و به تحویل دهنده کالا تسلیم گردد. در ادامه به مواردی که در قبض انبار درج می شوند پرداخته ایم.

قبض انبار گمرک

مواردی که باید در قبض انبار گمرک درج شود

قبض انبار گمرک در حوزه حسابداری انبار دارای اهمیت است و جزو اسناد اصلی محسوب می شود. اما آن چیزی که باید در این گونه قبض ها درج شود به شرح زیر است.

  1. محل انبار: محل دقیق انباری که کالا تحویل آن داده می شود باید در قبض انبار گمرک درج شود. انبار گمرکی یا انبار عادی فرقی ندارد درج آدرس دقیق که از اصول
  2. مشترکی هم هست باید رعایت شود.
  3.  تاریخ رسید: ذکر تاریخ مشخص می کند که در چه زمانی کالا به انبار تحویل داده شده است که برای حسابرسی های دوره ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  4.  درج تعداد متوالی رسیدها: تحویل دهنده برای پیگیری کردن کالاهای خود در انبار و احیانا موارد قانونی به این شماره ردیف نیاز دارد.
  5. نوع ذخیره سازی در انبارها:
  6.  هزینه های رسیدگی:
  7.  امضای انباردار یا نماینده او: این امضا دارای رسمیت و اهمیت زیادی است. اگر این امضا بر روی قبض وجود نداشته باشد قبض انبار فاقد اعتبار می باشد. این امضا مسئول مربوطه را نیز مشخص می کند که هنگام رخداد اشتباه مسئول آن مشخص است.
  8.  هزینه های مرتبط: در اظهارنامه های مالیاتی ردیفی برای هزینه های مرتبط با انبار در نظر گرفته شده است پس درج این مورد نیز در انجام امورات حسابداری بسیار مهم است.
  9.  نوع بسته بندی، تعداد بسته ها، نوع کالا و علامت های مرتبط به کالا از جمله موارد دیگری هستند که درج آنها در قبض انبار گمرک لازم است.

انواع قبض انبار گمرک چیست؟

  • قبض های گمرکی انواع مختلفی از جمله «قبض انواع اولیه» که این نوع قبض ها توسط انبارداران بعد از ثبت مشخصات کالا صادر می شود.
  • نوع دیگر، قبض های تفکیکی هستند در این نوع قبض ها کالاهای که به دلایل گوناگون ترخیص نمی شوند از کالاهای قابل ترخیص جدا می شوند و قبض تفکیکی برای آنها صادر می شود.
  • قبض قابل معامله نوع دیگری از قبض انبار گمرک است که قابلیت معامله را دارا است و به زبانی ساده تر باید گفت این نوع قبض ها قابل خرید و فروش هستند.

نحوه دریافت قبض انبار الکترونیکی

برای دریافت قبض انبار الکترونیکی می‌توانید به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه کنید. ابتدا برای انجام این کار وارد سامانه موردنظر epl شوید، سپس از حساب کاربری خود به بخش پروفایل بروید. حالا نوبت آن رسیده که از قسمت پرینت قبض انبار، اقدام به دریافت قبض انبار الکترونیکی کنید. توجه داشته باشید که در این سامانه، مواردی مانند شناسه ملی شرکت حمل‌ونقل بین الملی، نام گمرک، شماره بارنامه دریایی، هوایی یا زمینی و شماره مانیفست ثبت شود.

تفاوت‌ قبض انبار دستی و قبض انبار الکترونیکی

مهم‌ترین تفاوت قبض انبار دستی و الکترونیکی این است که قبض انبار دستی به‌صورت کاغذی است و توسط انباردار یا تحویل‌گیرنده کالا صادر می‌شود؛ اما قبض انبار الکترونیکی، حق مالکیت نسبت به دارایی‌ها و کالا‌ها را دارد.

مشکلات موجود در هنگام صدور قبض انبار الکترونیکی

  1. اولین مشکلی که در زمان دریافت قبض انبار الکترونیکی ممکن است با آن روبه‌رو شوید، عدم ثبت شرکت یا فرد موردنظر در سیستم است.
  2. دومین خطایی که ممکن است هنگام پرینت قبض الکترونیکی با آن روبه‌رو شوید، عدم دسترسی به چاپ انبار است. توجه داشته باشید که قبل از انجام این کار، باید از صاحب ترخیصیه وکالت الکترونیکی بگیرید.

در آخر
دریافت قبض انبار دستی یا الکترونیکی یکی از مراحل ترخیص کالا از گمرک است. برای انجام این کار باید مراحلی را طی کنید. در این مقاله به چگونگی دریافت قبض انبار گمرکی و قبض انبار الکترونیکی پرداختیم.

در صورتی که نیاز به مشاوره و یا آشنایی بیشتر با نحوه انجام کار دارید, با یکی از کارشناسان ما به شماره های 989188445258+
و یا 988433824110+ تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *