• تلفن09188444691
  • ایمیلinfo@irantoiraq.ir
  • آدرسپایانه مرزی مهران-طبقه دوم-غرفه 85
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب
  • تلفن09188444691
  • ایمیلinfo@irantoiraq.ir
  • آدرسپایانه مرزی مهران-طبقه دوم-غرفه 85
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب

ترخیصیه (Delivery Order) چیست؟ + آموزش واگذاری و پیگیری ترخیصیه

Delivery order چیست +ترخیص کالا از مرز مهران + شماره

ترخیصیه یکی از اسناد بازرگانی مهم برای ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. از طریق این سند صاحب کالا یا نماینده آن می‌تواند کالا را از گمرک تحویل بگیرد و امور مربوط به تشریفات گمرکی را انجام دهد.

در صورتی که با این سند آشنایی کافی ندارید با ایران تو عراق تا پایان مطلب همراه شوید. در این مطلب ضمن معرفی ترخیصیه شما را با نحوه پیگیری و واگذاری این سند آشنا می‌کنیم.

پیامدهای قانونی ترخیص کالا

ترخیصیه (Delivery order) چیست؟

این سند که نام دیگر آن Delivery order است یکی از مهم‌ترین اصطلاحات حمل و نقل بین المللی است که تجار و بازرگانان باید با آن آشنا باشند. سند ترخیصیه از مهم‌ترین اسنادی است که در زمان واردات کالا و برای ترخیص کالا گمرک باید همراه خود داشته باشید.

چگونگی استفاده از ترخیصیه:

صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی که همان ترخیص کار یا حق العمل کار می باشد از سوی موسسات حمل و نقل که حواله به گمرک ارائه کرده اند باید نامه ترخیصیه و قبض انبار را تحویل بگیرند، چرا که با همراه داشتن این نامه صاحب کالا می تواند کالای خود را در انبار های گمرک تحویل بگیرد و امور تشریفات گمرکی کالا را به انجام برساند.

ترخیصیه در واقع نوعی مفاسا حساب شرکت حمل و صاحب کالا است که با ارائه آن صاحب کالا می تواند کالا را تحویل بگیرد.

اطلاعات درج شده در سند ترخیصیه

در سند ترخیصیه اطلاعاتی نظیر اطلاعات موسسه حمل و نقل و همچنین اطلاعات صاحب کالا ثبت می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین اطلاعات درج شده در سند ترخیصیه خواهیم پرداخت که عبارتند از:

  • اطلاعات تحویل گیرنده
  • جزئیات کشتی
  • اطلاعات وسیله حمل و نقل کالا
  • شماره بارنامه دریایی، هوایی یا زمینی و تاریخ صدور سند ترخیصیه
  • نام بندر بارگیری
  • نام بندر تخلیه
  • اطلاعات کالا درباره تعداد و نوع بسته بندی
  • شرح کالا
  • وزن خالص کالا
  • شماره فهرست کل بار
  • نام موسسه حمل و نقل

چگونه می‌توان وضعیت ترخیصیه را پیگیری کرد؟

امروزه سند ترخیصیه صادر شده توسط شرکت‌های حمل و نقل در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص ثبت می‌شود. بدین ترتیب صاحبان کالا می‌توانند در صورت همراه داشتن اطلاعات این سامانه وضعیت ثبت آن را پیگیری نمایند.

در این سند اطلاعات گوناگونی از قبیل کدملی شرکت حمل و نقل، شماره بارنامه، نام و کد ملی صاحب این سند، شماره بارنامه و غیره درج شده است.

پس از ورود به سامانه خدمات پس از ترخیص، در منو موجود گزینه بررسی وضعیت ثبت ترخیصیه را انتخاب و بر روی آن کلیک نمایید. پس از کلیک بر روی این گزینه صفحه‌ای باز می‌شود که در آن لازم است اطلاعاتی از قبیل کد شرکت حمل، شماره مانیفست و بارنامه را تکمیل کنید. پس از تکمیل اطلاعات می‌توانید وضعیت آن را پیگیری نمایید از وضعیت ثبت یا عدم ثبت ترخیصیه مطلع شوید.

واگذاری ترخیصیه چگونه صورت می‌گیرد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که افراد در رابطه با این سندمی‌پرسند، چگونگی واگذاری آن می‌باشد. واگذاری این سند در صورتی امکان‌پذیر است که صاحب کالا بعد از آن که کالا وارد کشور شد، امتیاز آن را به شخص دیگری واگذار نماید، به واگذاری امتیاز کالای وارداتی به شخصی دیگر واگذاری ترخیصیه گفته می‌شود. پس از واگذاری این سند مالکیت کالا به فرد دیگری واگذار می‌شود.

توجه داشته باشید که پس از واگذاری این سند لازم است سند به نام مالک جدید ثبت شود.

به طور کلی واگذاری این سند در شرایطی خاص امکان‌پذیر است که از جمله این شرایط عبارتند از:

در صورتی که در زمان اظهارکالا به گمرک، امتیاز کالا به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری واگذار شود، لازم است این سند نیز به نام همان فرد تنظیم گردد.

در صورتی که شرکت حمل و نقل قصد داشته باشد مراحل حمل کالای وارداتی را به شرکت دیگری واگذار نماید، شرکت حمل و نقل جدید بایستی سند را به نام صاحب کالا تنظیم و به وی ارائه دهد.

قبض انبار و برگه ترخیصیه گمرکی هر دو باید به نام یک نفر باشد.

در صورتی که این سند به درستی به نام صاحب کالا تنظیم نشود، هنگام پرینت قبض انبار گمرکی پیغام « صلاحیت لازم را برای اخذ پرینت قبض انبار الکترونیک را در سامانه احراز ننموده اید» را مشاهده خواهید کرد.

واگذاری ترخیصیه در سامانه EPL چگونه انجام می گیرد ؟

واگذاری ترخیصیه از سامانه EPL به راحتی انجام می‌گیرد. برای انجام این کار باید 5 مرحله طی شود. با ما همراه باشید تا این 5 مرحله را به ساده‌ترین روش ممکن بیان کنیم.

مرحله اول

در مرحله اول صاحب کالا یا فرد حقوقی مربوطه باید توسط EPL خود به سامانه Epl.irica.ir وارد شود. پس از وارد شدن به سامانه EPL باید از قسمت سمت راست بر روی منو مربوطه کلیک کرده و گزینه واگذاری ترخیصیه را انتخاب کند.

مرحله دوم

در این مرحله شما باید نسبت به ورود اطلاعات خواسته شده اقدام کنید. این اطلاعات شامل فرمی است که در آن کد ملی شرکت حمل و نقل، شماره مانیفست، شماره بارنامه و کد ملی صاحب جدید سند ترخیصیه نوشته شده است.

مرحله سوم

پس از تکمیل مرحله دوم، در این مرحله پیغامی مبنی بر «آیا مایل به انتقال ترخیصیه از صاحب کنونی به شماره ملی … به نام … به صاحب جدید به شماره ملی … نام … هستید؟»

مرحله چهارم

در صورتی که مراحل گفته شده را به طور کامل انجام دادید، بر روی گزینه «کاملا اطمینان دارم این دستور باید اجرا شود» کلیک کنید. اگر اطلاعات را به صورت اشتباه وارد کرده‌اید، بر روی گزینه «شاید اشتباه کرده‌ام» کلیک کنید.

مرحله پنجم

این مرحله، آخرین مرحله از واگذاری ترخیصیه در سامانه EPL می‌باشد و پیغامی مبنی بر موفقیت عملیات به شما نمایش داده می‌شود. پس از انجام این مرحله، صاحب جدید کالا می‌تواند نسبت به دریافت قبض انبار الکترونیکی از سیستم اقدام نماید. همچنین صاحب جدید کالا می‌تواند مراحل اظهار کالا را به صورت دور اظهاری انجام دهد و اقدام به واردات کالا کند.

قبض انبار الکترونیکی چیست؟

بعد از اینکه شرکت حمل کالا در سامانه جامع تجارت اقدام به واگذاری ترخیصیه الکترونیک به صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی کرد.

صاحب کالا و یا حق العمل کاری که کار را بر عهده گرفته می تواند برای دریافت قبض انبار از طریق سامانه الکترونکی اقدام نماید و آن را برای تشریفات گمرکی و ترخیص کالا به کار بگیرید.

تفاوت بین قبض انبار و ترخیصیه چیست؟

قبض انبار و ترخیصیه دو سند متفاوت از یکدیگر می باشند.

قبض انبار سندی است که توسط سازمان انبار های عمومی صادر می گردد و هنگامی که کالای وارداتی به اماکن گمرکی می رسد این قبض لحاظ می شود.

صاحب کالا با این سند میفهمد که کالای او نزد انبار های عمومی که از سازمان های مرتبط و همجوار و زیر نظر گمرک هستند می باشد.

ترخیصیه سندی است که شرکت حمل و نقل بین المللی در آن اعلام می کند که صاحب کالا،کرایه حمل محموله خود را با این شرکت تسویه کرده است. در نتیجه ترخیص کالا از گمرک از نظر این شرکت مانعی ندارد.

جمع بندی

همانطورکه اشاره کردیم، سند ترخیصیه یکی از اسناد بسیار مهم در واردات کالا و امور بازرگانی محسوب می‌شود. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را در مورد برگه ترخیصیه گمرک و واگذاری ترخیصیه بیان کنیم. همچنین در مورد قبض انبار گمرکی و تفاوت‌های آن با سند ترخیصیه نیز مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که با استفاده از مطالب گفته شده به راحتی به دریافت سند ترخیصیه کالا بپردازید.

برای ترخیص کالا از گمرک به چه مدارکی نیاز داریم؟

بارنامه، پروفرما، پروفرما اینویس، پکینگ لیست، برگه ترخیصیه گمرک، گواهی مبدا، بیمه نامه، اسناد حمل کالا، مانیفست و.. از جمله مهمترین مدارک لازم جهت ترخیص کالا هستند.

واگذاری سند ترخیصیه در کدام سامانه صورت میگیرد؟

برای واگذاری سند ترخیصیه به صورت الکترونیکی لازم است وارد سامانه جامع امور گمرکی (EPL) شوید و درخواست خود را در قسمت مربوطه ثبت کنید.

چه اطلاعاتی در قبض انبار گمرک درج میشوند؟

محل انبار، تاریخ رسید، تعداد متوالی رسیدها، نوع بسته بندی، هزینه رسیدگی و سایر هزینه ها از جمله اطلاعاتی هستند که در قبض انبار گمرک درج میشوند.

ترخیصیه توسط چه کسانی صادر میگردد؟

سند ترخیصیه توسط شرکت حمل و نقل کالای مورد نظر صادر میگردد و از مهمترین اسناد حمل برای ترخیص کالا از گمرک است.

در صورتی که نیاز به مشاوره و یا آشنایی بیشتر با نحوه انجام کار دارید, با یکی از کارشناسان ما به شماره های 989188445258+
و یا 988433824110+ تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *